Om oss
2004 blev Standup Comedy stort i Sverige igen efter några år i skymundan. Detta tack vare att TV-programmet "Stockholm Live" börjat visats på SVT. Programmet visades i 3 säsonger och banade mark för den nya generationen komiker som inte svenska folket kände till så väl vid den här tiden. Komiker som Johan Glans, Måns Möller, Ann Westin, Thomas Järvheden, Zinath Pirzadeh, Petra Mede och Björn Gustafsson slog igenom och blev folkkära. Samtidigt startade komikerna bakom "Stockholm Live (Jakob Öqvist, Janne Westerlund, Özz Nujen och Shan Atci) bokningsbolaget Bokastandup.se och anlitade Sara Liljedahl som bokningsansvarig för att kunna hjälpa företag, TV-bolag, radiostationer, produktionsbolag och festivaler att hitta rätt i den nya djungeln av komiker som slagit igenom på kort tid.
Bokastandup.se har genom åren utvecklats till den största boknings-sajten för alla Sveriges komiker och hjälper idag kunder att få rätt komiker till just sitt event.
Tio enkla tips
Stand up är en enkel och smart underhållningsform som inte behöver särskilt mycket förberedelser. Men några saker behövs för att uppträdandet ska bli bra. Här får du 10 enkla tips:
1. LJUDET
Ljudet är standupkomikerns främsta och viktigaste redskap. Se till att ljudanläggningen räcker till antalet åhörare.
2. LJUSET
Allt ljus på komikern. Denne måste synas så att alla kan se showen och komikerns ansikte. Scenljuset ska vara vitt och riktat rakt framifrån på scenen.
3. SCENEN
Scenen bör vara 20-60 cm högre än golvet (beroende på antalet åhörare) och placerad mot en vägg eller fond, så att alla kan se komikern.
4. BORDS- OCH STOLSPLACERING
Stand up bygger på närhet och interaktion med publiken. En standupkomiker vill kunna ha ögonkontakt med sin publik. Placera publiken så att alla är vända mot scenen vid showstart och se till att det inte är för långt mellanrum mellan första stolsraden och scenen.
5. ÖPPENHET
En publik som vågar vara fördomsfria får en komiker som vågar briljera och ge järnet. Våga skratta och applådera när komikern sagt något kul.
6. PRESENTATION
Se till att någon konferencier introducerar och presenterar komikern på ett enkelt och rättframt sätt vid showstart. Att börja utan en riktig presentation är ingen bra början på ett framförande.
7. KONCENTRATION
Fokus på scenen. Komikern pratar och showar, publiken lyssnar och deltar. Inte tvärtom. Se till att störningsmomenten reduceras, t.ex. att serveringen gör ett uppehåll under showen eller att barerna tillfälligt stänger, beroende på lokalens utformning.
8. PROFESSIONALITET
Är allt på plats och i ordning? Fungerar mikrofonen? Har huvudrätten serverats? Ni har rätt att ställa krav på lokalen ni hyr eller arrangören som fixar ert event. Se till att proffs sköter teknik och logistik. Behöver ni hjälp med kontakt har vi ett antal duktiga eventarrangörer som vi samarbetar med.
9. SINNESRO
Komikern behöver ett rum för förberedelse och andhämtning. Ett rum eller en undanskymd vrå där komikern kan hänga av sig sin jacka, samla sig och förbereda sig. Ta hand om din komiker!
10. KONTAKTPERSON
Vår och er kommunikationskanal. Sara Liljedahl och Charlotte Ruthberg är våra kontaktpersoner, det är genom de ni kontaktar komiker. Se till att även ni har en kontaktperson som vi kan kontakta.
NU ÄR ALLT KLART FÖR EN LYCKAD STANDUPSHOW
Det är skillnad på den som går ut för att roa sig – och den som går ut för att bli road. Standup blir alltid bra med en publik som är ute för att roa sig. Men den kan bli en flopp om publiken sitter med armarna i kors och bara väntar på att bli road. Av den anledningen är det inte ovanligt att två människor som sett samma komiker kan ha helt olika uppfattning om artisten. Hur gör jag då om jag hamnat tillsammans med fel publik? Enkelt! Visa din uppskattning – och du får mycket mer tillbaka! Standup är nämligen lite som att spela på börsen. Du kan inte vinna om du inte investerar.
Kontakta oss
Tel: 08-515 101 20
E-Mail: info@bokastandup.se
Mindflyers Entertainment AB
att: Sara Liljedahl
Venusvägen 46
175 60 Järfälla
Org.nr: 556636-2355
Bankgiro: 5354-6370